Intriplex-omslag
IntriPlex

Een stabiele fundering ontwikkeld voor bouwers

Maatwerk koppelingen, diverse SEO optimalisaties én een redesign. IntriPlex kan zijn toekomstambitie najagen met een stabiele Magento 2 webshop
Intriplex-omslag

De klant

De Houtgroothandel is begonnen als lokale houthandel en is al snel uitgegroeid met een groot online assortiment hoogwaardig plaatmateriaal van de beste merken. In 2022 hebben ze hun naam veranderd naar IntriPlex. Met de naamsverandering willen ze een breed zakelijk publiek aantrekken en geeft ook kansen voor toekomstige internationale ambities.

Diensten

Development, Migratie, Redesign, SEO, UX design
Gepubliceerd op: 12-09-2022
Intriplex-mobile

Aanleiding en doelstelling

IntriPlex, toen nog De Houtgroothandel, kwam naar ons toe met de vraag dat zij hun webshop meer gestructureerde en stabiel wilde krijgen. Dit om hun toekomstambitie na te jagen. Samen met hen hebben we ervoor gekozen om hun doel in twee fases op te delen.

De fases 1 en 2 van het proces met Intriplex.

Zo hebben we het aangepakt

In de eerste fase is de technische kant van de webshop aangepakt. Als eerst is de overstap gemaakt van een custom framework naar ons Magento 2 Vitals Thema. Hier heeft een naadloze datamigratie en SEO-migratie plaatsgevonden. 

Voor de migratie naar Magento 2 had De Houtgroothandel enkel simpele producten in de webshop. Met de migratie zijn deze – welke dit betreft – omgezet naar grouped producten en ook zijn er de juiste koppelingen gemaakt. Ook was er een speciale wens vanuit IntriPlex, voor optimale klantervaring. Er zijn producten met een ander SKU-nummer die miniem van elkaar verschillen, bijvoorbeeld door een keurmerk. Deze producten kunnen in de back-end worden gekoppeld aan elkaar. Zodra de voorraad van product X is uitverkocht dan wordt er op de achtergrond automatisch doorverkocht door middel van de voorraad van product Y. Op deze manier is er een grotere voorraad en hoeft er geen ‘nee’ verkocht te worden.

De categorie- en menustructuur zijn volledig herzien. Door het herzien van deze structuur zijn veel pagina’s ergens anders ondergebracht en/of samengevoegd. Dit heeft er in gezorgd dat de producten beter vindbaar zijn en er ook minder kannibalisatie plaatsvindt. Daarnaast bevatte de webshop veel verschillende attributen. We hebben een duidelijk overzicht gemaakt om met het team van IntriPlex gelijksoortige attributen samen te kunnen voegen, dit allemaal voor een meer gestructureerde en duidelijke filtering én webshop.

We hebben gebruik gemaakt van Ajaxfiltering om de zoekervaring te verbeteren en een grote hoeveelheid niet-indexeerbare filterlinks onbereikbaar te maken. Omdat deze filterlinks niet bereikbaar meer zijn, kan het crawlbudget beter besteed worden voor de links die belangrijker zijn.

IntriPlex gaf aan dat ze graag een koppeling willen hebben met hun leveranciers. Wij hebben een koppeling gebouwd met de leveranciers via een dropshipment functionaliteit die ervoor zorgt dat wanneer er een product besteld wordt, dat deze vanaf de juiste leverancier geleverd wordt naar de klant en daarmee ook een EDI berichtgeving. Tijdens het bestelproces kan de klant een afleverdatum kiezen. Deze koppeling geeft op basis van de leveringens dagen van de leveranciers weer welke afleverdatum mogelijk is. Handig voor de klant en de planning!

In de tweede fase is de naamswijziging doorgevoerd, samen met het mooie nieuwe logo! Met een script zijn benamingen in de webshop aangepast, net zoals alle interne links. Alles is verder geredirect en op server niveau gehandeld.

Er is gekozen om voor de zakelijke klanten met een account speciale scherpe prijzen vast te stellen. Op de front-end is de prijsweergave hierop aangepast, daarbij wordt de reguliere verkoopprijs en de voordeels verkoopprijs getoond.

Belangrijke elementen

Tijdens het de overstap naar Magento 2 hadden we een blank canvas om alle processen te bekijken en optimaliseren samen met IntriPlex. Daarvoor hebben we diverse maatwerk koppelingen gebouwd en zijn er Hyperstack modules die perfect aansluiten bij de behoefte. We noemen er hieronder een aantal:

  • In de backend worden de prijzen per m2 ingevuld en berekend op productgrootte.
  • Tijdbesparing door middel van Elovate import/export voor de prijzen en voorraden.
  • De prijzen worden automatisch exclusief BTW getoond wanneer er ingelogd is op een zakelijk account.
  • Mogelijkheid tot betalen op rekening.
  • De klantenservice chat wordt pas ingeladen on-click, wat zorgt voor een betere performance.
Maatwerk rekenmodule. Automatisch berekenen van totaaloppervlakte en m2 prijzen.
Related categories. Automatisch koppelen van gerelateerde pagina's.
Product highlights. Eenvoudig vergelijken vanuit de categorielijst.
Custom bezorgplanner. Biedt bezoekers bezorgdagen aan op basis van regio.
Dropship vervoerder. Wijs eenvoudig de juiste vervoerder toe aan bestelligen.

Resultaten

Nadat de migratie van een custom framework naar Magento 2 soepel is verlopen zijn we aan de slag gegaan met de SEO optimalisaties. Deze hebben gezorgd voor een meer overzichtelijke webshop en beter indexeerbaar (en vindbaar) voor de zoekmachines. Met verschillende Hyperstack modules en custom koppelingen hebben we ervoor gezorgd dat de processen in de back-end nog soepeler verlopen. Iedereen is tevreden met de nieuwe uitstraling en naam!

De Core Web Vitals resulaten

Het Vitals Thema doet nogmaals wat het belooft, slagen voor de Core Web Vitals! Nadat Google de nieuwe webshop heeft opgepikt zijn het aantal URL’s met een ‘Slecht’ en ‘Verbetering nodig’ status gedaald. Dit betekent dat deze URL’s stuk voor stuk voldoen aan de Core Web Vitals.

Livegang 14 juli 2022. Er is te zien dat het aantal slechte en urls met verbetering gedaald zijn tot 0.
Geslaagd voor de Core Web Vitals.